פונדקאות בארץ או בחו"ל – איך תדעו מה נכון לכם?

אחת השאלות הנפוצות בתחילת תהליך פונדקאות היא האם לעשות את התהליך פונדקאות בארץ או בחו"ל?
הדבר החשוב ביותר הוא שאין דרך אחת נכונה, לכל זוג מתאימה הדרך שלו.
איך תדעו מה נכון לכם?
במאמר הבא אסקור את השיקולים המרכזיים שכדאי לבחון כשאתם שוקלים את שתי החלופות השונות.

אם נוח לכם יותר, תוכלו לצפות בסרטון בנושא הזה בעמוד הבא. שם גם תוכלו למצוא סרטונים נוספים בנושאים חשובים להורים מיועדים בתחילת התהליך.

חוויית ההיריון בתהליך פונדקאות בארץ ובהשוואה לחו"ל

איזו חוויה הייתם רוצים? על מה אתם חולמים?
בישראל, זה לעבור את זה הכי קרוב שאפשר. העובר שלכם נמצא ב"מרחק נגיעה", תרתי משמע. חוויית היריון משותפת עם הפונדקאית, בה אתם שותפים לבדיקות וללידה עצמה. יחד עם הפונדקאית, תקבעו את סוג הקשר ומאפייניו באופן שמתאים לכם ולה. בחו"ל, חוויית ההיריון היא מרוחקת והתקשורת והיחסים עם הפונדקאית מוגבלים בגלל פערי השפה והמרחק. במרבית המקרים, הקשר נעשה באמצעות תיווך ותרגום.

מחיר תהליך פונדקאות בארץ – וכמה בחו"ל?

העלויות משתנות בין המדינות ובין מרכזי הפונדקאות השונים.
על מנת להשוות ביניהם, אני ממליצה לכם לברר מה כולל השירות והתשלום ומה הוא לא כולל.  זה בדיוק המקום לבחון את ה"שורות הקטנות" ולברר אילו פעולות או מקרים יגררו תוספת תשלום בלתי צפויה במהלך הדרך ולאחר שהתינוק שלכם נולד.  נושא העלויות מורכב מפרטים רבים ואין "סל" עלויות אחיד, לכן נדרשת למידה ובירור מעמיק. דוגמאות לנושאים שכדאי לבדוק את עלותם: אבחון פסיכולוגי, ביטוח, עורכי-דין, טיסות, שהות בדירה בחו"ל עד קבלת האישור לבדיקת הרקמות והדרכון ועוד. לקריאת מאמר מפורט בנוגע לעלות הכוללת לתהליך פונדקאות בישראל, לחצו כאן.

תהליך המיון של פונדקאיות בארץ בהשוואה לחו"ל

חשוב לברר מהו התהליך שעוברות הפונדקאיות עד אישורן. התהליך כולל בדרך-כלל איסוף מסמכים רפואיים, בדיקות רפואיות ובחלק מהמדינות גם אבחון פסיכולוגי.
כדאי לוודא שהתהליך מפוקח ומבוקר. למה זה חשוב? כי זה מה שיקבע את הפרופיל של האישה שתישא את העובר שלכם – הדבר היקר לכם מכל! בישראל יש וועדה מטעם משרד הבריאות, המפקחת על התהליך ומאשרת אותו. בחו"ל, התהליך הזה שונה בין המדינות והמרכזים השונים, לכן חשוב לבדוק את העניין הזה בכל יעד בו תבחרו.
תהליך מיון מקצועי וקפדני מהווה מנגנון סינון, ומבטיח שהפונדקאית שלכם תתאים לתהליך מבחינה רפואית, אישיותית ורגשית.

כמה מהר אפשר למצוא פונדקאית בישראל לעומת חו"ל?

זמינות פונדקאיות לתחילת התהליך שונה בין המדינות והמרכזים השונים, ובאופן טבעי משתנה בתקופות שונות, בהתאם לביקוש ולפרמטרים נוספים. בחו"ל בדרך-כלל זמינות הפונדקאיות היא גבוהה יותר, בגלל שתהליך מיון הפונדקאיות נעשה באופן אחר והקריטריונים להגדרת פונדקאית מתאימה שונים.
בתהליכי פונדקאות בארץ, ההתאמה בין הזוג לפונדקאית חשובה מאוד, בזכות האופי של התהליכים בארץ. הפונדקאית תצעד איתכם בדרך הזו ותעבור איתכם את האתגרים, לצד ההתרגשויות הגדולות. לא כל פונדקאית מתאימה לכל זוג ולהיפך. נדרשת הכרות עם המאפיינים השונים והצרכים של כל אחד מהצדדים. כשאתם נפגשים עם המרכזים השונים, בדקו שהם מייחסים להתאמה הזו חשיבות גדולה ולוקחים אותה בחשבון כשהם מתאימים לכם את ה"אחת" שלכם.

האם תהליך פונדקאות בארץ יותר מסובך מבחינה ביורוקרטית?

הביורוקרטיה שונה בין המדינות השונות ולכל מדינה הדרישות הביורוקרטיות שלה בהתאם לשלבי התהליך. היא קיימת במיוחד בתחילת הדרך ולאחר שהתינוק נולד.
הרבה פעמים מתייחסים לביורוקרטיה כאבן דרך ואף אחד לא באמת אוהב להתעסק איתה, אבל השאלה החשובה היא לשם מה היא נועדה ואיך היא משרתת אתכם בתהליך? מדינת ישראל מצטיינת בבירוקרטיה, גם בפונדקאות, אך בתהליך הרגיש הזה שיש בו לא מעט מורכבות, לביורוקרטיה יש ערך כי היא גורמת לו להיות יותר בטוח עבורכם ועבור הפונדקאית שלכם. לדוגמא: הפונדקאית נדרשת לאיסוף מסמכים רבים ולבדיקות רפואיות קפדניות, כדי להבטיח שהיא כשירה לתהליך מבחינה רפואית. כמו כן, היא נדרשת לאבחון פסיכולוגי קליני, כדי לוודא שהיא מבינה את המשמעות של התהליך אליו היא נכנסת ושהיא אכן מתאימה ומסוגלת לעמוד בו. נכון, כל זה עלול לקחת זמן, אך הערך של זה הוא גבוה הרבה יותר – אתם רוצים לעבור תהליך בטוח, שבסופו ייוולד ילד בריא ושלם.

עד כאן, הוצגו הפרמטרים העיקריים, המתייחסים לתהליכי פונדקאות בישראל ובחו"ל.
את הפרמטרים הבאים כדאי לשקול, כמו גם את הקודמים שהוצגו לעיל, כשהתהליך מתבצע בחו"ל.

ליווי רפואי בתהליך פונדקאות בחו"ל

הסטנדרטים הרפואיים צריכים להיות תחת בקרה ופיקוח בכל שלבי התהליך, מהמעבדות בשלב הראשון, מעקב ההיריון ועד לחדרי הלידה והפגייה. וכמובן צוות רפואי – צוות ישראלי או זר, איכותו ומקצועיות. תבדקו ותשאלו על הכל מלכתחילה ולא בדיעבד.

האם מי שנולד בתהליך פונדקאות בחו"ל חייב גיור?

כשעושים את התהליך בחו"ל, הפונדקאית אינה יהודייה, ולכן ע"פ ההלכה הילד שנולד יצטרך לעבור תהליך גיור כמקובל. 

כמה זמן תצטרכו לשהות בחו"ל לפני ולאחר הלידה?

לאחר הלידה, בשעה טובה ובמזל טוב, תצטרכו לשהות בחו"ל עד תוצאות בדיקת הרקמות בין הילוד להורה והנפקת דרכון לילוד. זו פרוצדורה ביורוקרטית, שיש לה כמובן גם עלות כספית לא מבוטלת של דמי שכירות עבור השהות במדינה בו נולד ילדכם עד סיום התהליך.

עד כאן הפרמטרים המרכזיים שכדאי לבחון.


אז איך תדעו לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר עבורכם?

  1. תשאלו את עצמכם מה הכי חשוב לכם בתהליך מכל הפרמטרים שהוצגו כאן.
  2. הגיעו לפגישה במרכזים השונים, שאלו על הפרמטרים השונים, תכירו אותם.
  3. בחרו את המקום שמרגיש לכם הכי נוח ובטוח בדרך הזו!

 

 

 

מאחלת לכם שתגשימו את החלום שלכם בדרך המתאימה ביותר עבורכם!